Τρίτη 28 Ιουλίου 2020

Ένας άθεος περί Αγιάς Σοφιάς


Επέρἀσαν οι μέρες τζ̆αι το θέμαν πάει να ξεθυμάνει (το πόπολον έσ̆ει φοβερά κοντήν μνήμην εξάλλου) αλλά αξίζει μιαν μνείαν, αφού έγινεν τόσος ντόρος. Μεν ξεχάννουμεν ότι το μπλογκ παίζει σε μεγάλον βαθμόν τον ρόλον ημερολογίου, τζ̆αι είμαι σίουρος, αν υπάρχει ακόμα σε λλία χρόνια, εννά μου προκαλεί τουλάχιστον θυμηδίαν το τι πελλάρες μας απασχολούν ως χώρα, έθνος, θρήσκευμαν, είδος.
Εσυμμετείχα σε διάφορες συζητήσεις, έκαμα κάμποσα δικά μου ποστς, αλλά η αφορμή για την συγκεκριμένην ανάρτησην εδόθηκεν που το τι έγραψεν στο facebook κάποιος που δηλωνει άθεος/ αγνωστικιστής:

"Κανένας σωστός άνθρωπος, χριστιανός, μουσουλμάνος, βουδιστής, άθεος ή αγνωστικιστής δεν μπορεί να μην αγανακτεί με τα καραγκιοζιλίκια του Ερντογάν."

Η εν λόγω δήλωση εν απόλυτα λογικοφανής, αλλά όπως απάντησα τζ̆αι στον ίδιον, εμπεριέχει μεγάλην αντίφασην. Βέβαια πρέπει τζ̆αι ο ίδιος να ξεκαθαρίσει μέσα του τι είναι τελικά: "άθεος" ή "αγνωστικιστής"; Μπορώ να καταλάβω γιατί ένας αγνωστικιστής μπορεί να ενοχληθεί με την κίνησην του Ερτογάν να επαναφέρει την Αγιάν Σοφιάν στο στάτους του τζ̆αμιού. Ένας άθεος όμως εν οφείλει να ασχοληθεί. Μάλλον το αντίθετον. Οφείλει να μεν ασχοληθεί.
Υπάρχουν μεγάλες παρεξηγήσεις για το τι εστίν πραγματικά άθεος. Η λέξη σημαίνει "χωρίς θεό" αλλά εν αποδίδει πλήρως το νόημαν. Ο πραγματικός άθεος εν είναι κάποιος που αρνείται την ύπαρξην θεού (ή θεάς ή θεών). Ο πραγματικός άθεος ΔΕΝ ασχολείται καθόλου με το θέμαν. Για να το κάμω πιο συγκεκριμένον με έναν παράδειγμαν. Η μάππα. Είμαι εγώ με την Ανόρθωσην τζ̆αι συ με το Αποελλίν. Σκοτωνούμαστεν ούλλη μέρα για το ποιος εν ο "σωστός", ποια ομάδα η πιο "ένδοξη", ποιον αδίκησεν παραπάνω ο διαιτητής κλπ. Τζ̆αι επειδή εν φκάλλουμεν άκρην μέσα στην διαμάχην μας, πάμεν σε έναν τρίτον τζ̆αι ρωτούμεν τον νάμπου νομίζει. Τζ̆αι γυρίζει τζ̆αι λαλεί μας "σόρυ κοπέλια, εν μου αρέσκει η μάππα. Εν ξέρω καμμιάν που τούτες τες ομάδες που μου τσαμπουνάτε. Εν με κόφτει αν ο Τιμούρ εν παλιοχαρακτήρας ή αν ο Μάκης ο Πετρίδης εν αρχηγός κάποιας παράγκας. Μεν με νεκατώνετε δηλαδή."
Πάρτε την αναλογίαν στην Αγιάν Σοφιάν. Η Αγιά Σοφιά, για έναν άθεον, είναι στην καλλύττερην περίπτωσην έναν ενδιαφέρον κτίριον με ενδιαφέρουσαν ιστορίαν. Στην σ̆ειρόττερην περίπτωσην εν μια έκφανση της εξουσίας. Ανθρώπινης εξουσίας. Τίποτε παραπάνω, τίποτε λλιόττερον. Εν εμπεριέχει κάποιαν "απόκοσμην αύραν" ούτε του εξάπτει "πηγαία συναισθήματα", όπως εν εξάπτει του παρέα του παραδείγματος τίποτε η Ανόρθωση τζ̆αι το "Αντώνης Παπαδόπουλος". 
Η Αγιά Σοφιά εκτίστηκεν που έναν αυτοκράτοραν των Ρωμαίων που ήθελεν πρώτα να δοξάσει τον εαυτόν του. Έγινεν εκκλησία γιατί η κυρίαρχη θρησκεία, άρα τζ̆αι η κυρίαρχη πεποίθηση περί "ουράνιου φιλαράκου" έτυχεν να είναι ορθόδοξη χριστιανική. Εκτίστηκεν δε πάνω στα ερείπια προηγούμενων ναών, που είχαν κατασκευαστεί όταν η φαντασία των αθρώπων που τους εκτίσαν οργίαζεν με πιο παλιά versions, όπως το δωδεκάθεον. Κάποιαν στιγμήν η εν λόγω εκκλησία ήρτεν στα σ̆έρκα άλλου δόγματος της ίδια θρησκείας (καθολικοί) με αποτέλεσμαν να κάμουν τες δικές τους μετατροπές, "βεβηλώνοντας" την (ναι, εν βεβήλωση να έρτει ο καθολικός τζ̆αι να λειτουρκεί στην ορθόδοξην εκκλησ̆ιάν με το ζόριν, εν το ξέρετε;). Ακόμα πιο μετά εμφανιστήκαν κάτι άλλοι τύποι, οι οποίοι είχαν πάρει την φαντασίαν τους νάκκον πάρακάτω, είχαν βαφτίσει τον "ουράνιον φιλαράκον", "Αλλάχ" τζ̆αι εμπήξαν κάτι πυραύλους γυρόν γυρόν για να σκαρφαλώνουν πάνω οι χότζ̆ες όπως τες τσίτες τζ̆αι να τραγουδούν ακατανόητα τροπάρια. Δεύτερη "βεβήλωση".
Τούτη η κατάσταση εκράτησεν κάτι αιώνες, κατά τους οποίους ο "ουράνιος φιλαράκος" version 2 (τζ̆είνος με τον Χριστόν, ο version 1 εν ο Ιεχωβάς των Εβραίων fyi) εν έκαμεν απολύτως τίποτε για να τιμωρήσει τους "απίστους" που ""εβεβηλώναν" τον ναόν του. Ήρτεν ένας "άπιστος"όμως, που για τους δικούς του "θρησκευτικούς λόγους" (βλέπε Τουρκικός εθνικισμός) αποφάσισεν να κάμει το τζ̆αμίν, μουσείον. Προσέξετε τωρά την "λογικήν" των χριστιανών. Το να μετατρέψεις έναν χώρον λατρείας σε μουσείον έννεν "βεβήλωση". Βεβήλωση εν η επαναφορά του σε χώρον λατρείας, απλά οϊ της δικής τους; Επιάσετε το; Ούτε γω ;)
Πάμεν πίσω στους άθεους. Πρέπει λέει να αντιδράσουμεν ο φίλος. Εμπήκαν θκιό επιχειρήματα για τούτον: 1) η επαναφορά του ως τζ̆αμίν εννά προκαλέσει κάπως ζημιές στο μνημείον 2) η επαναφορά του ως τζ̆αμίν εξάπτει τες δια-θρησκευτικές έριδες. Εγώ πάλε πάω στην μάππαν. Έπαιζεν η Ανορθωσάκκα στο "Αντώνης Παπαδόπουλος", ήρτεν το Αποελλίν τζ̆αι έπιασεν το με την βίαν τζ̆αι έκαμεν το έδραν του. Μετά ήρτεν ο Κούμας τζ̆αι έκαμεν το γήπεδον για τες εθνικές ομάδες. Τζ̆αι τωρά εξαναήρτεν ο Μάκης τζ̆αι έπιασεν το πίσω για το Αποελλίν. Ωιμέ! Έννεν άδικον; Εννά το χαλάσει ο Μάκης. Προκαλεί τα αισθήματα του Ανορθωσιάτικου λαού! Δακρύζουν οι κερκίδες του (που λαλεί τζ̆αι η Αρβελέρ)! Πάλε με χρόνια με τζ̆αιρούς, πάλε τζ̆αμέ θα φάμεν γλυσταρκάν! Πρέπει να το καταδικάσεις!"
"Μα φίλε, όπως σου εξαναείπα, εν ασχολούμαι με την μάππαν. Εν με κόφτει τι εννά κάμει στο γήπεδον σου ο αντίπαλος σου ούτε τι έκαμεν ο Κούμας με τες εθνικές, ούτε αν θα φκάλετε τα μμάθκια σας με τους αποελίστες.  Εν έχω πάει καν ποττέ στο γήπεδο σου. Έννεν άσ̆ημον κτίριον πάντως, ελπίζω να μεν σας το χαλάσουν. Γιατί να το χαλάσουν όμως, αφού εν η έδρα τους τωρά. Συμφέρει τους να το χαλάσουν; Άμπα τζ̆αι εννά το προσέχουν παραπάνω παρά όταν ήταν "ουδέτερον"; Άσε που έσ̆ετε ένα σωρόν άλλα γήπεδα ο καθένας να πάτε να παίξετε μάππαν".


Ώσπου να έβρω καλλύττερες μεταφορές, stay cool and keep rocking!

2 σχόλια:

  1. Αν λόγω ηλικίας, ιστορικής αναφοράς, του δώσεις την ιδιότητα ως μουσείο δεν αλλάσσει το πράμα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο λόγος που έγινεν μουσείον ήταν εξίσου πολιτικός όσον ο λόγος που έγινεν κανά τζιαμίν. Οπότε εν εύλογον να διερωτηθεί κάποιος γιατί εν τόσον ενοχλητικόν τζιαι βεβήλωση να ξαναγίνει τζιαμίν ενώ εν ενοχλούσεν όταν ήταν μουσείον, δηλαδή ένας καθαρά κοσμικός χώρος χωρίς δυνατότηταν λατρείας.

      Διαγραφή