Σάββατο 25 Απριλίου 2015

"Οι πατεράδες μας εν δειλοί"


Την ταινίαν The magnificent seven πρέπει να την είδα πάνω που 10 φορές. Εν πολλά τα σημεία της τζιαι οι ατάκες των πρωταγωνιστών που αθθυμούμαι με πολλήν νοσταλγίαν, αλλά μια που τες σκηνές, ελέω τζιαι "ιδιότητας", τωρά έρκεται μου πιο εύκολα στο μυαλό. Εν στο σημείον που οι χωρκανοί, φοϊτσιασμένοι που τον άνισον αγώναν εναντίον της συμμορίας που λυμαίνεται το χωρκόν τους, προδίδουν τους μισθοφόρους που έχουν αγκαζιάρει να πολεμήσουν για λλόου τους τζιαι τζιείνοι αναγκάζονται να φύουν. Κάποια που τα αγόρια του χωρκού, που θαυμάζουν έναν που τους μισθοφόρους, παν να τον πείσουν να τους πάρει μαζίν του, τζιαι τζιαμέ λαμβάνει η εξής στιχομυθία:

Τούτα που λαλεί ο "σκληρός" Μπερνάρντο (Charles Bronson ο μέγας) εν τόσον όμορφα που αξίζει να τα μεταφράσω (φυσικά στη διάλεκτο μας) για να φανούν πιο ξεκάθαρα:

"Μεν το ξαναπείτε τούτον για τους πατεράδες σας. Γιατί έννεν δειλοί. Νομίζετε είμαι γενναίος γιατί κουβαλώ έναν όπλον; Οι πατεράδες σας εν πολλά πιο γενναίοι γιατί κουβαλούν ευθύνην. Για σας, τες αδερφές σας τζιαι τες μανάδες σας, Τζιαι τούτη η ευθύνη εν σαν μιαν μεγάλην πέτραν που ζυγίζει έναν τόνον. Λυγίζει τζιαι στραβώννει τους ώσπου τζιαι θάφκει τους μέσα στο χώμα. Τζιαι κανένας εν λαλεί ότι οφείλουν να το κάμουν τούτον, κάμνουν το γιατί αγαπούν σας τζιαι γιατί θέλουν το. Ποττέ μου εν είχα έτσι θάρρος. Να κουμαντάρω μια φάρμαν, να δουλεύκω όπως το μουλάριν κάθε μέρα χωρίς εγγύησην τι θα φκει, τούτον εν γενναιότητα. Για τούτον εν εξεκίνησα ποττέ κάτι τέθκοιον, γι'αυτόν ποττέ έθθα το κάμω".
Έτσι. Η γενναιότητα τζιαι το θάρρος ΔΕΝ είναι στον άθρωπον που αψηφά τον φόβον του. Ούτε στον άθρωπον τον ασύδοτον που παραγνωρίζει τον κίνδυνον για να παίξει τον ωραίον στην γκόμεναν ή να πουλήσει μούρην ή να μεθύσει με την έκκρισην αδρεναλίνης στην άκρην ενός κρεμμού ή πάνω σε μιαν μοτόραν μεγάλου κυβισμού, τζιαι όποιον πάρει ο χάρος. Ούτε καν σε τζιείνον που προτιμά τον πόλεμον τζιαι το αίμαν γιατί ουσιαστικά "φοβίζει" τον παραπάνω η ειρήνη με τον "εχθρόν" του.
Η γενναιότητα εν στον άθρωπον που μαθαίνει να ζει ΜΕ τον φόβον, τζιαι να τον εκτιμά ως εργαλείον που θα τον προφυλάξει, τόσον το ίδιον όσον τζιαι όσους αγαπά, στην ώραν που θα έρτει η δοκιμασία, όποιαν μορφήν τζιαι να πάρει. 

Ώσπου να ξεχωρίσουμεν τους πραγματικά γενναίους, stay cool and keep rocking!

6 σχόλια:

  1. Ωραίον. Αφιερωμένο σε μας τους μικροαστούς οικογενειάρχες που μαθαίνουμε να ζούμε με το φόβο της οικονομικής ανασφάλειας τζιαι της ανέχειας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά οι "μικροαστοί οικογενειάρχες", όταν οι μισθοφόροι επιστρέφουν (ενάντια στα οικονομικά τζιαι άλλα συμφέροντα τους) πίσω για να πολεμήσουν, πιάννουν τελικά τζιαι τζιείνοι τα όπλα εναντίον της συμμορίας. Το μήνυμαν μου δαμέ εν είναι η "δελία" τζιαι το "κρύψε να περάσουμεν". Άλλη μια "στιχομυθία" του έργου που μου αρέσκει επίσης πολλά εν τούτη:

      https://www.youtube.com/watch?v=N_dFfooyZpA

      Διαγραφή
  2. Λατρεύω την συγκεκριμένη ταινία. Δώσε μου ηθοποιούς όπως Steve McQueen, Charles Bronson και James Coburn και μπορώ να κάθομαι όλη μέρα να βλέπω ταινίες τους.

    Αλλά εγώ δηλαδή, που σήμερα στην ηλικία των 39 ετών, ούτε θέλω αλλά ούτε και σκοπεύω να παντρευτώ και κυρίως να μεγαλώσω παιδιά και προτιμώ την ελευθερία μου, αυτόματα με κάνει εμένα δειλό και εσάς που είστε γονείς γενναίους;

    Και όχι δεν κουβαλώ πιστόλια πάνω μου, δεν είμαι πολεμοχαρής,ούτε πουλώ μούρη σε γκόμενες ή οδηγώ μοτοσυκλέττες μεγάλου κυβισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Προς θεού" (που λέμεν), έννεν μονόδρομος η οικογένεια για να δείξεις "γενναιότηταν". Άμα δεις εξάλλου, βάλλω το μετά σε πιο γεννικόν πλαίσιον, ότι γενναιότητα είναι να αναγνωρίσεις τζιαι να δεχτείς το φόβο σου τζιαι να σε οδηγεί στον ορθολογισμόν τζιαι τη σωφροσύνην, ως "εργαλείον" (γιατί τούτον είναι) τζιαι οϊ ως "τροχοπέδη". Φόβον έshΙει ο κάθε άθρωπος μέσα στη διαδρομήν της ζωής ανεξαρτήτως των επιλογών του.
      Απλά, επειδή την ταινίαν εθώρουν την που τότε που ήμουν 6-7 χρονών σαν τους γιούς μου, η συγκεκριμένη σκηνή όσον να'ναι "αγγίζει" πιο ευαίσθητες χορδές πλέον.

      Διαγραφή
  3. Αθθύμησες μου έναν άγαλμα το Πετραίον, που ο κ. Σάββας λαλεί το : Τα βάρη της οικογένειας.
    Υπάρχει σε τούτην την σελίδα, η τέταρτη εικόνα:
    http://mazotos.org/portfolio-item/ipethrio-mousio-gliptikis-petreon/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραίος ο κ. Σάββας. Ειδικά το πετρόκτιστον το σπίτιν εν εντυπωσιακόν.

      Διαγραφή